Przedszkole nr 51

Plan Daltoński

Plan daltoński to idea, styl pracy i organizacji oddziału oparty na czterech podstawowych filarach:

  • samodzielności
  • odpowiedzialności
  • współpracy
  • refleksji

 

W myśl założeń planu daltońskiego tworzymy dla dzieci przyjazną przestrzeń edukacyjno-zabawową, która umożliwia przejrzystą organizację oraz samodzielne funkcjonowanie przedszkolaków. Korzystamy z tablic i pomocy dydaktycznych, które wizualizują zadania i obowiązki podopiecznych. Pozwala to na swobodę w wykonywaniu działań, we własnym tempie i czasie.

 

Samodzielność

  • dziecko potrafi planować, sprawdzać i oceniać swoją pracę;
  • potrafi rozwiązać napotkany problem;
  • dokonuje analizy i znajduje środki do pokonania trudności;
  • poszukuje informacji i testuje różne metody dojścia do określonego celu;
  • rozwiązuje małe problemy społeczne występujące w grupie;
  • chętnie podejmuje działania wymagające jego aktywności, ponieważ jest zmotywowane

Odpowiedzialność

  • dziecko przejmuje odpowiedzialność za własne inicjatywy;
  • odpowiada zarówno za wynik, jak i sam proces uczenia się;
  • jest autorem i kontrolerem procesu dochodzenia do wiedzy;
  • samodzielnie decyduje o rodzaju zadania, ilości czasu i sposobie jego wykonania;
  • czuje się odpowiedzialne za miejsce swojej pracy i pomoce potrzebne do wykonania zadania;
  • odpowiada przed innymi dziećmi grupy za pełnione funkcje – dyżury

Współpraca 

  • dziecko potrafi współdziałać z każdym, nie tylko najbliższymi kolegami/koleżankami;
  • wspiera innych przy pracy, ale nie podaje gotowych rozwiązań;
  • umiejętnie dochodzi do kompromisów w sytuacjach konfliktowych;
  • działa zespołowo osiągając wspólny cel;
  • szanuje cudzą pracę, nie przeszkadza;
  • dba o pozytywną atmosferę pracy w grupie

Refleksja

  • dziecko dokonuje autoanalizy własnego zachowania i wykonanej pracy;
  • potrafi ocenić swoje postępy edukacyjne i osiągnięcia;
  • wskazuje swoje mocne i słabe strony;
  • ocenia swoje zachowanie, mając na uwadze zasady określone w oddziale.